Underhållsstöd under betänketid

Hejsan. Jag och min fru har lämnat in om skilsmässa men eftersom vi har små barn tillsammans så har vi 6 månaders betänketid. Är jag skyldig att försörja henne under den tiden? Vi har även en bostadsrätt som vi ska sälja men som hon vill bo kvar i till 1 September ( jag flyttar 1 Juli) då hon har inflytt i sin nya lägenhet. Behöver jag betala hälften av kostnaderna fram tills dess?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom ni fortfarande anses som gifta under betänketiden skall reglerna om underhåll mellan makar enligt Äktenskapsbalken (1987:270), https://lagen.nu/1987:230#K1P1S1 , gälla. Det innebär att det får ske en bedömning av era respektive ekonomiska förhållanden och skulle någon anses ha en högre ekonomisk standard kan den andra parten ansöka om underhåll från den parten med högre ekonomisk standard hos domstolen om ni inte kan komma överens.

Domstolen gör sedan en bedömning utifrån det enskilda fallet enligt 6 kapitlet 1a och 2a §§ Äktenskapsbalken.

Vad gäller bostaden är det oklart om du menar att hon vill bo kvar efter det att betänketiden är slut. Om du menar innan tidpunkten för äktenskapsskillnaden regleras underhållet enligt ovan. Om du menar att hon vill bo kvar efter det att skilsmässan är över kan du bli skyldig att bidra för hennes levnadskostnader under en kortare period, men huvudregeln är att varje person skall stå för sina egna kostnader efter en skilsmässa enligt 6 kapitlet 7 § 1a och 2a stycket Äktenskapsbalken.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare