FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/10/2022

Underhållsskyldighet om barnet är 19 år?

Hej ! Om ett 19- åring som har tagit studenten och bor kvar hemma men inte tänker studera vidare och inte vill/ försöker att söka jobb så undrar jag om förälder fortfarande är försörjninspliktig ?! Tack på förhand !

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelserna kring försörjningsplikt, eller underhållsskyldighet som det uttrycks i lagen, återfinns i 7 kap. föräldrabalken (FB)

I 7 kap. 1 § andra stycket framgår det att föräldrars underhållsskyldighet upphör när deras barn fyller 18 år. I samma stycke framgår dock att i de fall barnet i fråga fortfarande går i skolan förblir föräldrar underhållsskyldiga under den tid som barnets skolgång pågår. De utbildningar som omfattas av lagrummet är grundskolan, gymnasiet eller likvärdiga grundutbildningar. Studier på exempelvis universitetsnivå ger alltså inte upphov till någon underhållsskyldighet. I de fall ett barn studerar en sådan utbildning som avses med paragrafen har föräldrar ett underhållsansvar som upphör först när barnet antingen avslutar/avbryter sin utbildning eller fyller 21 år.

I ditt fall

Du skriver att din son är 19 år gammal och tagit studenten, vilket jag tolkar som att han har slutfört gymnasiet. Du har därför inte längre någon underhållsskyldighet gentemot din son.

Hoppas mitt svar var dig behjälpligt!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare