FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll05/04/2017

Underhållsskyldighet när omyndig valt att flytta hemifrån

Hej,

Jag är 17 år, fyller 18 i september. Jag går andra året på gymnasiet.

Mina föräldrar är gifta och bor tillsammans. Jag har på grund av problem i hemmet valt att flytta ut. Jag bor numera hos min pojkvän. Jag får mitt studiebidrag insatt på mitt konto av min mamma. Jag har varit till socialtjänsten och handläggaren som jag pratade med ansåg att jag kunde klara mig själv och att en utredning skulle vara onödig, om jag själv inte önskade en sådan. Handläggaren sa att jag skulle kräva underhållsbidrag från mina föräldrar istället.

Jag undrar ifall mina föräldrar, enligt lagen, är skyldiga att betala underhållsbidrag till mig, även om jag "valt" att flytta hemifrån?

Min mamma har ingen inkomst och min pappa har på senare tid struntat i att betala gemensamma räkningar. Räkningarna och huset står dock i min mammas namn, vilket betyder att det är hon som får skulder. Min mamma har även sagt till min pappa att han måste bidra med pengar till mig och då har han vägrat. Hur ska jag gå tillväga? Jag vill inte pressa min mamma på pengar som hon inte har. Min pappa har däremot tillräckligt med pengar. Kan han bli tvungen att ensamt betala underhållsbidraget?

Vad ska jag göra? Kan jag kräva underhållsbidrag och vad händer när min mamma inte kan betala och min pappa inte vill?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Föräldrar är ansvariga för att betala underhåll fram tills att barnet fyller 18 år. Om barnet går på gymnasiet när han/hon fyller 18 år är föräldrarna skyldiga att betala underhåll fram tills barnet slutar gymnasiet eller fyller 21 år (7 kap. 1 § föräldrabalken). Dina föräldrar är alltså skyldiga att betala underhåll till dig tills du slutar gymnasiet (eller tills du fyller 21 år, om du av någon anledning skulle fortsätta gå på gymnasiet tills dess, t.ex. om du byter program).

Underhållet ska vara skäligt med hänsyn till barnet behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Barnets behov är i första hand att få sin grundförsörjning tillgodosedd. En 18-årings behov kostar i genomsnitt ca 3 000 - 4 000 kr i månaden. Om barnet har egna inkomster tas det hänsyn till det och föräldrarna behöver inte betala lika mycket i underhåll. En förälder inte ska behöva skuldsätta sig för att betala underhåll till sitt barn. Föräldrarna är underhållsskyldiga efter sin förmåga. En förälder som tjänar mer kan därför bli skyldig att betala mer än en förälder som tjänar mindre.

Dina föräldrar har ingen skyldighet att betala underhåll som täcker boendekostnader och andra kostnader som du har pga. att du flyttat, eftersom de kan välja att uppfylla ditt behov av boende genom att bestämma att du ska bo hemma hos dem. Underhållet ska istället täcka rimliga kostnader för t.ex. mat, hygienartiklar, busskort och kläder (utifrån vad du behöver för din grundförsörjning). När du fyllt 18 år kan dina föräldrar inte bestämma var du ska bo, eftersom du blir myndig, men underhållet ska ändå fortsätta täcka samma kostnader som innan du fyller 18. Underhållet ska omfatta de kostnader som dina föräldrar ändå hade betalt åt dig om du hade bott hemma. Dina föräldrar kan tyvärr tvinga dig att flytta hem, innan du fyller 18 år, för att på så sätt fullgöra sin försörjningsplikt.

Vilken summa du bör få i underhåll beror helt på vad du har för behov och hur dina föräldrars ekonomiska förmåga är. Om du och dina föräldrar inte kan komma överens om vilket belopp de ska betala till dig kan ni vända er till socialtjänsten på kommunen igen, så kan de hjälpa er att komma överens och skriva ett avtal om underhållsskyldigheten.

Hoppas att detta gett svar på dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare