FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll29/04/2017

Underhållsskyldighet för icke samlevande barn.

Hej! (och tack för att ni finns!!)

Min sambo betalar 4 680 kr/mån i underhållsbidrag - tre barn. 1 768 kr till den äldsta.

Modern får också barnbidragen.

Jag tror det är något mer än vanligt eftersom barnen skulle fortsätta leva i den standarden de var vana vid.

Fast inte när de är hos oss tydligen (!) - två helger i månaden samt lite lov.

Nu ska den äldsta konfirmeras och modern har anmält henne till ett konfirmationsläger som kostar ca

8 000 kr, en månad. Samt kommer ha en stor fest - de är kända för sina brakfester.

Min sambo är inte bjuden.

Vår rädsla är nu att vi måste betala hälften av allt det, vi har inte den inkomsten som modern och hennes sambo har!

Och någon dialog mellan föräldrarna finns inte. Allt går genom ungarna eller sms......

Hjälp! Kan hon kräva oss på det?!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag utgår från i frågan att din sambo fortfarande har vårdnaden om sina barn men att de stadigvarande bor hos sin mamma.

För att räkna på hur stor ett underhållsbidrag skall vara brukar man utgå från dels barnets behov, dels förälderns ekonomiska förmåga. Sen får man självklart komma överens mellan föräldrarna att det skall vara högre om man vill det. Det låter på dig som att det är detta föräldrarna i detta fall gjort.

Underhållet skall gå till barnets allmänna levnadskostnader, kläder, skor, mat, medicin, barntillsyn och så vidare. Men det kan även gå till aktiviteter så som fotbollsträning musiklektioner och så vidare. Det är dock självklart att ens barns möjligheter att delta i dessa typer av aktiviteter alltid är beroende av föräldrarnas förmåga att bekosta dem. Det finns ingen skyldighet att sätta sina barn i musiklektioner eller att köpa fotbollskor om den ekonomiska möjligheten inte finns.

Om föräldrarna i ditt fall har bestämt ett underhållsbidrag skall detta mer eller mindre bekosta din sambos del av barnets utgifter och när mamman beslutar att låta barnet gå i konfirmationsläger och hålla stora fester är detta någon hon skall betala för ut det underhållsbidraget som redan betalats om hon skulle vilja det och hon kan alltså inte begära mer av din sambo. Betalar han ett överenskommet underhållsbidrag har han fullgjort sina skyldigheter att förse barnen ekonomiskt eftersom dem inte bor med honom.

Underhållsskyldighet skall heller inte vara ett system där man alltid betalar hälften av allt. Man skall som sagt utgå i beräkningen av underhållsbidraget efter förälderns ekonomiska förmåga. Hade din sambo haft det väldigt gott ställt hade man även kunnat begära mer i underhållsbidrag för barnen. Barn anses kunna göra anspråk på ett underhållsbidrag efter en glidande skala, och ju bättre ställt en förälder har det ju mer i skall man även få.

Är det då så att mamman i detta fall har det gott ställt och ni det mindre gott ställt skall din sambo bara betala underhåll efter sin förmåga(dock inte lägre än underhållsstödet från försäkringskassan, ca 1300 kr/barn). Mamman har dock en skyldighet att utöver din sambos underhållsbidrag se till att barnen får samma levnadsstandard som henne. Hon kan så klart inte begära att din sambo skall betala mer bara för att hon har en skyldighet till detta och för att hon tjänar bra pengar.

Så nej, mamman kan inte begära mer än det redan betalda underhållsbidraget, detta hade de i så fall behövt komma överens om innan hon anmälde dottern till konfirmationslägret.

Jag hoppas detta besvarade din fråga!

Med Vänlig Hälsning

Matilda BonaRådgivare