FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll31/03/2016

Underhållsskyldighet för barn som tjänar egna pengar

Hej!

Jag är ensam vårdnadshavare till min son som är 17 år. Pappan betalar underhållsbidrag (den summa som försäkringskassan föreskriver, dvs 1573 kr/ månad). Sonen är skriven på gymnasieskolan, men väljer att hoppa av utbildningen 4.4-2016. Sonen har egen inkomst. Han driver en youtube-kanal som går bra och han har startat ett handelsbolag.

Sonen bor fortfarande kvar hemma hos mig. Han fyller 18 år i december 2016.

Min fråga är: Har pappan underhållsskyldighet tills sonen blir 18 trots att han tjänar egna pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Huvudregeln är att föräldrarna är underhållsskyldiga för sina barn fram till att de fyller 18 år, 7 kap. 1 § 2 stycket föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1). I första stycket i samma paragraf föreskrivs att man ska beakta barnets egna inkomster vid beräkningen av i vilken utsträckning föräldrarna är underhållsskyldiga.

Om barnet tjänar över 48 000 SEK per år minskas föräldrarnas underhållsskyldighet. Det här innebär att om er son tjänar över gränsbeloppet kan din sons pappas underhållsskyldighet minskas. Hur mycket den ska minskas är beroende på hur mycket din son tjänar. Försäkringskassan har ett faktablad där det här beskrivs, här är en länk till faktabladet.

Sammanfattningsvis är alltså din sons pappa underhållsskyldig och ska betala underhållsbidrag fram till att din son fyller 18 år. Däremot kan underhållsbidraget minska om din son tjänar över 48 000 SEK per år. Hur mycket bidraget ska minska varierar beroende på vad din son tjänar.

Jag hoppas att svaret var tillfredsställande!

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare