Underhållsplikt under betänketid

Jag och min man har varit gifta i 12 år, har en dotter på 10 år. Vi har en gemensam bostadsrätt. Betänketid är under löpet. Vi bor fortfarande ihop. Han vägrar flytta ut. Om jag flyttar ut, innan bodelning är klar. Är jag skyldig betala hälften av hyran och lånet på lägenheten för den perioden (ca 5 månader kvar), eller hur fungerar det? Tack på förväg!

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Under den tid som betänketid löper gäller samma regler som under äktenskapet. Makar har en inbördes underhållsskyldighet som därav även gäller under betänketiden. Du och din man har en underhållsskyldighet sinsemellan fram tills den dag då ert äktenskap upplöses och du kan därav vara tvungen att betala.

Under betänketiden finns det dock en möjlighet att få ett domstolsavgörande i frågor makarna inte kan komma överens om. Ett sådant interimistiskt förordnande skulle kunna klarlägga vem av er som har rätt att bo kvar och vem som ska betala.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare