FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll16/04/2016

Underhållsbidragets storlek - påverkan av barnets egen inkomst

Hej!

Jag har en liten fråga. Min syster är 19år och går fortfarande i gymnasiet och har tidigare alltid bott med vår mamma som haft ensam vårdnad om oss. Hon bor nu inte hemma men ska iallafall ha underhållsstöd (osäker om det kallas det) från vår biologiske pappa under hennes tid i gymnasiet. Hon vill dock börja sommarjobba så hon kan resa lite och så men har fått höra från sin advokat att desto mer pengar hon tjänar desto mindre blir vår fars betalningsskyldighet? Stämmer det?

Med vänlig hälsning,

Jennifer

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Antagligen är det underhållsbidrag du menar att din pappa är skyldig att betala till din syster. Din finns även något som kallas för underhållsstöd, vilket utgår från staten som en mellanhand då den som är underhållsskyldig inte fullgör sitt ansvar att betala underhållsbidrag.

Din pappas underhållsskyldighet gentemot din syster upphör när din syster har gått ut gymnasiet, dock längst intill dess hon har fyllt 21 år. Detta framgår av 7 kap. 1 § 2 stycket Föräldrabalken (FB).

När underhållsbidragets storlek fastställs tas bland annat hänsyn till barnets egna tillgångar och inkomster, se 7 kap. 1 § 1 stycket FB. Det stämmer alltså att det kan påverka hennes underhållsbidrag från er pappa om hon jobbar.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Josefine AndreassonRådgivare