FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll07/09/2013

Underhållsbidrag

hustruns inkomst 28.000/mån makens inkomst 38.000/mån maken vill dela barnbidraget och anser inte att han behöver bidra med mera pengar än hustrun till barnens omkostnader. tre barn 13, 11 och 6 år vad är rimligt?

Lawline svarar

Hej,

Det beror på om barnen bor växelvis hos båda föräldrarna eller enbart hos den ena föräldern, vilket du inte skriver i din fråga. Underhållsbidrag regleras i 7 kapitlet Föräldrabalken, https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1 .

Bor barnen växelvis hos båda föräldrarna bör inte något underhållsbidrag utgå eftersom ni båda har kostnader när barnen är hemma hos er.

Bor barnen endast hos ena föräldern kan det anses rimligt att ett underhållsbidrag skall utgå. För att beräkna storleken av detta bör man kontakta en verksam jurist som kan se över samtliga tillgångar.

Vänliga hälsningar

Anonym AnonymRådgivare