FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll30/08/2015

Underhåll retroaktivt

Hej!

Jag är en kille på 35 år som levt mellan 0,5 år -18 år utan att min far betalat en enda krona i underhåll.

Kan jag/mamma få ut underhåll retroaktivt eller hur funkar det?

Mvh/Roland

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Reglerna om underhåll finns i föräldrabalkens 7:e kapitel, se https://lagen.nu/1949:381#K7P1S1.

Svaret på din fråga är dessvärre nej. Den avgörande regeln hittar vi i 7 kap 8 §, som säger att underhållsbidrag inte får fastställas för längre tid tillbaka än tre år före den dagen som talan väcktes. Det innebär att eftersom du nu är 35 år så hade bidrag endast kunnat krävas för tiden från din 32-årsdag, och då har man som bekant inte rätt till underhåll.

Eftersom så många år har gått sen underhållsskyldighet för din far förelåg kan alltså inte underhåll krävas retroaktivt. Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Henrik ÄrnlövRådgivare