FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt19/03/2021

Underårigs rätt att råda över inkomst från arbete

Får förälder ta sin 14 åriges egenintjänade pengar? För att betala räkningar etc.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Svaret på din fråga återfinns i föräldrabalken (FB).

En underårig person får själv råda över den inkomst som hen tjänat genom eget arbete efter att hen fyllt 16 år (9 kap. 3 § FB). Det betyder alltså att den som är 14 år och genom eget arbete tjänar pengar inte enligt lag har rätt att bestämma över pengarna själv. Det är barnets förmyndare som har bestämmanderätten över pengarna, 10 kap. 2 § FB. Vanligen är det föräldern/ föräldrarna som är både vårdnadshavare och förmyndare, 10 kap. 2 § FB.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss på Lawline igen om du har fler frågor!

Vänligen,

Amanda AitomäkiRådgivare