FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/04/2018

Underårig som sålt mobiltelefon

Min son sålde telefon utan mitt godkännande han är under 18

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänt dig till Lawline!

Jag ser inte någon direkt fråga i det du skickat in, men jag tolkar det som att du vill veta om du har någon möjlighet att återfå en telefon som din omyndige son sålt.

Vad lagen säger

Nionde kapitlet i föräldrabalken (FB) beskriver vad omyndighet för en underårig innebär. I 9:1 FB framkommer att den som är under 18 år är omyndig och alltså som huvudregel inte själv får råda över sin egendom eller ingå förbindelser.

Det finns några undantag från denna huvudregel, till exempel i 9:3 FB framkommer att den omyndige som fyllt 16 år själv får råda över egendom som han förvärvat genom eget arbete. Detta betyder i korthet att han får ingå avtal som berör egendom han förvärvat genom arbete.

Bedömningen i detta fall

Det framkommer inte i din fråga hur gammal din son är, eller om han fått telefonen av dig eller köpt den själv med pengar han fått från arbete. Detta har betydelse för om 9:3 FB är tillämplig i detta fall.

I korthet kan sägas att om han fyllt sexton och köpt mobilen själv med pengar han tjänat på sitt jobb så har han rätt att råda över (och därmed att sälja telefonen) Om dessa kriterier inte är uppfyllda, det vill säga om han fått mobilen av dig och/eller inte fyllt 16 är det istället huvudregeln i 9:1 FB som gäller, försäljningen är i så fall inte giltig.

Vad du kan göra

Om vi utgår från att försäljningen inte är giltigt rekommenderar jag att du kontaktar personen som din son sålt telefonen till och informerar denne om detta. Du kan sedan kräva att få tillbaks telefonen samtidigt som du betalar tillbaks den summa pengar som din son tog emot. Om den som köpt telefonen vägrar kan det visa sig nödvändigt att vända sig till domstol för en så kallad fastställelsetalan. Om det går så långt rekommenderar jag att du vänder dig till en praktiserande jurist.

Jag hoppas att du härmed fått svar på din fråga! Om det är något mer är du varmt välkommen att återkomma.

Med vänlig hälsning,

Claudio van der TouwRådgivare