FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt12/04/2016

Underårig som flyger med annan än vårdnadshavare

Hej min dotter ska åka till Österrike. Hon åker tillsammans med två vänner samt ena vännens pappa. Jag funderar om det behövs något intyg att hon får åka när hon är minderårig. Hennes pappa och jag har gemensam vårdnad och är överens att hon får åka. Vi har kontaktat flyg bolaget men de hade inget riktigt svar och pratade bara bara engelska. De ska åka med flyg bolag Austrian. Hoppas på svar så snart som möjligt. MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Detta är en fråga som inte är direkt reglerad i någon lag, då varje flygbolag samt land kan välja egna policies för hur detta ska gå till. Efter en undersökning på Austrians hemsida kan jag konstatera att, i de fall en minderårig flyger ensam krävs vissa intyg samt att en extra kostnad debiteras.

I detta fall flyger inte din dotter själv, utan är istället åtföljd av en vuxen. Detta typ av situation står det ingenting om på Austrians hemsida. Från vad jag sett av andra flygbolag skulle jag ändå rekommendera att din dotter tar med sig följande saker på resan:

- Hennes eget pass
- En kopia på ditt pass
- Samt ett intyg, på engelska, där du skriver att den vuxna som ska eskortera din dotter har din tillåtelse att göra detta. Detta intyg bör du underteckna med signatur samt namnförtydligande.

Intyget kan författas exempelvis på följande vis:

”I, ditt namn, hereby give my permission to have Den eskorterande pappans namn accompany my daughter, dotterns namn, on her flight to and from Austria. (Här kan du lägga till exempelvis flygnumren, för att förtydliga på med vilket flyg hon ska åka, eller bara orten hon ska till)

Parent's signature:

Parent's printed name (namnförtydligande):

Date (dagens datum):

Telephone number (ditt telefonnummer, med riktnummer): ”

Det står som sagt ingenting på Austrians hemsida om att de skulle kräva denna typ av intyg av en minderårig som reser i sällskap med en vuxen, men jag tänker att detta är ett intyg som din dotter kan visa utifall den situationen skulle uppstå att flygbolaget ställer frågan. Här kan du läsa mer om vilka intyg som olika flygbolag kräver, men Austrian står inte med där och intyget kanske är helt obehövligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma ModigRådgivare