Undantag från upphovsrättslig skydd för kopia till familjemedlemmar

Hej! Är det lagligt att kopiera en köpt cd-skiva och ge bort den kopian till en familjemedlem?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ja det finns ett undantag i upphovsrättslagen för framställningar för privat bruk, se 2:12 URL här. I kommentaren anges särskilt att kopian får användas för privat bruk inom familje- och umgängeskretsen och helt måste sakna kommersiella syften. Bestämmelsen bör dock inte läsas så att det är ok att köpa en CD-skiva som man sedan trycker upp i flera exemplar och delar ut till alla som man känner, men till en familjemedlem ska det vara ok.

Victor SundhRådgivare