Umgängesbegränsning

När jag vunnit att det inte ska vara umgångesbegränsning i Förvaltningsrätten betyder det att jag får ha min dotter hemma jämt? Jag är även hennes vårdnadshavare.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Umgängesbegränsning är något som kan bli aktuellt när barnet bor i ett annat hem än dennes anhöriga. När barn vårdas i ett annat hem ska vården utformas så att den främjar barnets samhörighet med anhöriga och närstående, samt främja kontakt med hemmiljön enligt 6 kap. 1 § Socialtjänstlagen. Det innebär att socialnämnden för barnets bästa och som huvudregel bör främja föräldrars umgänge med barnen. Detta innebär dock inte att umgänget ska vara gränslöst utan ofta så lägger man upp en plan tillsammans med Soc över hur umgänget på bästa sätt kan genomföras för alla inblandade. En viktig faktor att tänka på för dig som vårdnadshavare är att när barnet bor i ett annat hem så står den även under det hemmets vård vilket innebär att man behöver samspela. Att du inte längre har umgängesbegränsning hjälper definitivt med att få träffa barnet oftare och på mer öppna villkor men det behöver fortfarande vara anpassat barnets nuvarande levnadssituation.

Jag vet inte om ditt barn tvångsvårdas eller frivilligt vårdas av Soc eller förhållandena runt omkring och kan därför tyvärr inte vara mer specifik i mitt svar. Mycket beror på vart hon bor och vårdas (tas om hand) nu och att umgänget byggs upp på ett sätt som inte blir negativit för endera inblandad part. Att kontakt med hemmiljön ska främjas är exempelvis något som talar för att ni kan umgås hemma hos dig men som sagt är det i sådana här fall många fler faktorer än de jag har tillgång till som vägs in.

Hoppas svaret bringade lite klarhet! Lycka till.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare