Tysk arbetsrätt

Har ni kunskap om tysk arbetsrätt och med avseende på vad som gäller när arbetsgivaren vill säga upp en chef?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

I Sverige har vi en lag om anställningsskydd (LAS). I Tyskland finns motsvarande lagstiftning som kallas ''Kündigungsschutzgesetz''. Dessvärre är min kunskap begränsad till den svenska lagstiftningen och hur motsvarande fråga hade kunnat besvarats inom svensk arbetsrätt. Däremot så finns det lättläst och väldigt bra information om Kündigungsschutzgesetz att läsa här. Mitt tips till dig är att boka en tid med en av våra duktiga jurister genom att klicka här.

Du är alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänliga hälsningar

Ibrahim HalwachiRådgivare