FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt08/09/2018

Typer av borgen, borgensmannens ansvar samt borgensmannens regressrätt mot gäldenären

Hej!

Kan en som har gått i borgen för mig i ett lån dra sig ur och och ställa det mot mig att jag måste fullbetala lånet, för han vill inte vara borgenär mera? Har han inte skyldigheter att fullfölja det han har skrivit på på banken? Han nämner att han ska sälja sitt hus nu och det är det huset han har lämnat som säkerhet i banken.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning,

Ronnie

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Borgensman, gäldenär och borgenär.

För att göra svaret klarare vill jag först förklara de relevanta begreppen. En person som går i borgen för dig kallas för borgensman och den som lånat ut pengarna kallas för borgenär. Du som är den som lånat pengar av borgenären kallas för gäldenär.

Två varianter på borgen.

Att gå i borgen kan antingen ske genom en enkel borgen eller en proprieborgen. Vid enkel borgen kan banken endast kräva pengar från borgensmannen ifall gäldenären inte kan betala. Ifall proprieborgen används kan banken direkt vända sig till dig eller borgenären för att driva in pengarna (10 kap. 8-9 § Handelsbalken).

Borgensmannen kan kräva tillbaka de pengar han betalat i ditt ställe.

Oavsett typ av borgen är det en viktig aspekt att borgensmannen endast fungerar som en garant för att banken ska få sina pengar och att det är gäldenären som faktiskt står för skulden. Konsekvensen av detta är att borgensmannen alltid har regressrätt gentemot dig som gäldenär ifall borgensmannen betalar hela eller en del av skulden. Regressrätt innebär i detta fall att borgensmannen kan kräva att du betalar tillbaka den summa som han eller hon har betalat till banken. Denna regressrätt följer av sedvänja och praxis.

Kan borgensmannen undvika sina skyldigheter i ditt fall?

Det absolut vanligaste är att en borgensman står i borgen med sitt namn inte ett hus eller liknande. Ifall det mot förmodan skulle vara så att borgensmannen är ansvarig med sitt hus skulle banken inte göra det så enkelt som att sälja huset för att dra sig ur förpliktelsen.

Sammanfattningsvis kan personen som gått i borgen för dig troligtvis inte dra sig ur avtalet genom att sälja sitt hus. Det är dock du som gäldenär som ska betala hela skulden i slutändan. Du kommer att vara skyldig att betala skulden till banken tills skulden är betald av dig eller borgensmannen. Borgensmannen kan efter det använda sin regressrätt mot dig och kräva tillbaka de pengar som han betalat till banken.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander Ekegård BallinRådgivare