Tvist om hund

Jag står på Köpeavtalet för två hundar, den ena köpte jag och den andra fick jag i present av min förra sambo. Vi har haft hundarna ihop, och när vi flyttade ifrån varandra så försökte vi ha "delad vårdnad", vilket inte fungerade så bra. Hon umgås med missbrukare, missbrukar ibland själv, så jag kunde inte lita på henne att hundarna hade det bra. Det blev tjafs och hon ringde och messade varje dag. Till slut sa jag till henne att jag skrivit över hundarna på min nuvarande sambo. Då hotade hennes släkt med att de skulle anmäla mig för egenmäktigt förfarande. Men de vet inte hur mycket och hur länge jag har försökt få det att fungera med hundarna. Nu har hon skrivit till mig att hon släpper hundarna till mig. Men hur fungerar detta enligt lag? Behöver jag göra något mer?

Lawline svarar

Hej!

Är det så att du själv äger hundarna och står på köpeavtalen ses hundarna som din egendom och du har därmed hela bestämmanderätten. Eftersom du själv har köpt den ena hunden och fick den andra hunden i present av din förra sambo finns det ingenting som tyder på dold samäganderätt. Detta förutsatt att din ex-sambo inte på något sätt bidrog till köpet och tanken inte var att ni skulle ha hundarna gemensamt. Du kan alltså endast ha hundarna hemma hos dig och vägra din ex-sambo att träffa hundarna utan att göra dig skyldig till någonting.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare