FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt30/10/2016

Tvist om hunden

Hej!

Hösten 2013 köpte jag och min dåvarande pojkvän en hund tillsammans. Vi betalade 6000 kr var för henne. Han skrev sig som ägare på henne och står på hennes försäkring. Under de 2,5 åren vi hade henne tillsammans så delade vi lika på alla kostnader. Jag tog då hand om henne till 80% själv. Sen vi gick ifrån varann så har han själv betalt försäkringen på henne. Min fråga är om jag har lika mycket rätt till henne som han har? Nu när vi har gått ifrån varann så tillåter han mig inte träffa henne nästan nånting. Är det värt att kontakta en advokat för att få min rätt till att ha henne?

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En hund betraktas som en sak juridiskt sett, vilket ter sig konstigt för många. Det innebär att det inte finns någon sorts rätt att få umgänge med en hund efter att ni separerat. En hund är inte heller samboegendom, vilket innebär att hunden inte är med i en potentiell bodelning. Jag får inte uppfattningen om att ni har varit gifta, men har jag fel och ni var gifta så har du en viss chans att få hunden i en sådan bodelning.

Istället skulle jag säga att du är samägare till hunden, det spelar ingen roll i att han "står" som ägare förutom möjligtvis ur bevishänseende. Du har betalat för halva hunden och med det skulle jag säga att du är delägare till den. Alltså är Lag om samäganderätt (SamäganderättsL) tillämplig på din situation enl. SamäganderättsL 1 §. Lagen anger att ni tillsammans måste samtycka till åtgärder som har med hunden att göra, han får exv. inte förfoga över hunden på så sätt att han får sälja den eller ens gå till veterinären med den. Lagen tar inte sikte på situationen att det gemensamt ägda är levande och det finns inte någon egentlig lösning juridiskt sett på ert problem. Det rimligaste är att den ena av er för köpa ut den andra eller att ni kommer överens på något sätt.

Det enda du kan göra juridiskt är att försöka kräva honom på pengarna för hunden. Jag förstår att det inte är vad du är ute efter och jag hoppas att ni kan komma överens på ett icke-juridiskt sätt.

Hoppas att du fick svar på din fråga, ring oss gärna om någonting var oklart eller om du behöver någon mer hjälp med din situation!

Du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare