Tvist om handpenning vid fastighetsköp

Hej. Vi har skrivit på att kontrakt för att köpa en tomt och betalt handpenning. I avtalet står att tomten skulle vara klar att övertas av oss i februari om inget annat meddelats senast 1/1-16. Säljaren har också försäkrat detta flera gånger. Nu har de meddelat att tomten kan bli tillgänglig tidigast i maj. Vi har tröttnat på att vänta och alla olika besked och vill dra oss ur detta nu. Har de brutit mot avtalet och bör vi då kunna få vår handpenning tillbaka? De vill även ha 23 000 till i projekteringskostnader.

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din frågeställning

Handpenningen behåller vanligtvis säljaren (se exempelvis NJA 1974 s. 526)

Dock kan hänsyn tas till orsaken till varför ni som säljare valt att dra er ur affären. Om det skulle vara pga. en ny omständighet som inte ni hade vetskap om vid ingången av avtalet kan ni ha möjlighet att jämka summan med stöd av 36§ Avtalslagen. Som jag ser det skulle det vara den möjlighet ni har.

Jag hoppas svaret kan vägleda

Yvette LindRådgivare