Tvist om förekomsten av hyresavtal

Jag har i företaget mottagit en faktura som har en rad felaktigheter, fakturan är utställd utifrån ett muntligt avtal som ej heller är godkännt utan endast varit en diskussion, jag har påpekat detta för utställaren av fakturan men denna vägrar att lyssna och hävdar enbart sin rätt (som ej är godkänd av bolaget- mottagaren av fakturan) dessutom står jag som privat person medtagen på fakturan! Vilket är helt felaktigt då jag aldrig privat skulle köpt denna tjänst- fakturan avser hyra av lokal. Lokalen har disponerats utan hyra då vi tidigare haft samarbete i lokalen och även drivit gemensamt bolag på adressen, nu har faktura utställaren konfiskerat hela lagret som finns på adressen till ett värde som överstiger 400,000sek (hyrorna uppgår enligt fakturan till 45000sek ink moms) Jag behöver er hjälp.

Lawline svarar

Hej!

Din fråga gäller förekomsten av ett avtal. Det hela är i grunden en bevisfråga. Du kan väcka en negativ fastställelsetalan i tingsrätten för att få en dom på att något avtal aldrig kommit till stånd. Både företaget och du själv kan väcka talan, målen kommer då att handläggas gemensamt enligt rättegångsbalkens regler om förening av mål. Det kommer då att bli upp till er motpart att bevisa att ett avtal kommit till stånd enligt principen om att den som påstår att ett rättsförhållande föreligger har att bevisa det. Det finns i och för sig inget som hindrar att ett hyresavtal sluts enbart muntligen (se jordabalken 12 kap. 2 §). Det kan dock bli svårt för motparten att bevisa att så har skett om det inte finns någon dokumentation som styrker det hela. För er gäller det att samla information och utforma argument som gör deras argument ohållbara eller opålitliga. Det kan vara bra att anlita ett juridiskt ombud. För övrigt ställer jag mig mycket tveksam till motpartens rätt att konfiskera ditt företags egendom i väntan på betalning. Jag vet inte vad de har för rättsgrund till detta, om någon. I samband med den negativa fastställelsetalan tycker jag också att ni ska begära skadestånd om företaget på grund av konfiskeringen har tillfogats ekonomisk förlust.

Med vänlig hälsning,

Miranda LymeusRådgivare