FrågaFAMILJERÄTTBodelning12/07/2019

Tvångsförsäljning av fastighet vid bodelning

Hej. Vi är mitt i en bodelning. Jag vill att vi säljer vårt gemensamma hus men examen vill lösa ut mig. Måste jag gå med på det eller kan jag tvinga fram en försäljning?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För makar gäller de bestämmelser som föreskrivs i Äktenskapsbalken (ÄB).

Där regleras i 9 kap 1 § ÄB att en bodelning alltid ska göras vid äktenskapets upplösande om makarna har giftorättsgods. I bodelningen ingår giftorättsgodset (10 kap. 1 § ÄB). Innan själva boet delas ska respektive makes andelar i boet beräknas (11 kap. 1 § ÄB).

Fortsättningsvis står det i 11 kap. 7 § ÄB att varje make har rätt att på sin lott i första hand få sin egendom eller den del av denna som den maken önskar. När det gäller bostad står även i 11 kap. 8 § ÄB att den make som bäst behöver den gemensamma bostaden eller bohaget har rätt att få denna egendom i avräkning på sin lott.

Rent praktiskt ska det dock poängteras att utfallet med största sannolikhet skulle bli detsamma oavsett om din ex-man löser ut dig ur huset eller om ni går genom tingsrätten och de beslutar att en försäljning av huset ska göras, vilket förmodligen skulle resultera i att din ex-man köper hela fastigheten där istället.

När det gäller bodelningen så är det husets marknadsvärde den dag då ansökan om äktenskapsskillnad lämnades in som ska användas, medan det vid en tvångsförsäljning som huvudregel säljs till högstbjudande. Vid en tvångsförsäljning kommer den gode man eller mäklare som sköter försäljningen att ta ett arvode, som du och din ex-man solidariskt blir ansvariga för.

Sammanfattningsvis kan du tvinga fram en försäljning av er fastighet genom en process i tingsrätten och du måste alltså inte gå med på att bli utlöst, trots att detta enligt mångas mening framstår som fördelaktigt.

Vänliga hälsningar,

Alexander HedblomRådgivare