Tvångsförsäljning av ärvt hus

Vi är ett gift par med ett gemensamt myndigt barn, Sven. Bostadsrätten, BR, ägs till 60% av makan, som enskild egendom, och till 40% av makans mor, som har testamenterat sin del av BR till Sven, som enskild egendom. Om makan dör först, vill vi att maken får fri förfoganderätt över bostaden, som efter makens död ärvs av barnet. Fri förfoganderätt skulle normalt ge maken rätt att sälja, spendera allt, ge en del som gåva etc. Om makans mor, inte vill sälja, kan maken ansöka om tvångsförsäljning, sedan spendera allt, så att inget finns kvar av makans enskilda egendom?

Tack för att det finns lawline.se!

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline. Kul att ni uppskattar vår tjänst!

Jag tolkar era uppgifter som att "makan" och "maken" är ni, alltså Svens föräldrar.

Den fria förfoganderätten följer av 3 kap. 2 § ärvdabalken (ÄB). Denna tillfaller den dödes kvarlevande maken för den del av arvet som en bröstarvinge (Sven i ert fall) har rätt till genom sin laglott. Om ni testamenterar huset till den av er som dör först kommer denne som utgångspunkt ha full äganderätt, inte fri förfoganderätt. Det kan vara bra att prata med Sven om detta så att han förstår varför ni gör på detta vis, så att han inte kräver att huset ska bli fri förfoganderätt för maken istället, om makan skulle dö före. Sven kommer då ändå att ärva huset efter maken och ni undviker förfogandeproblem under makens livstid.

Om maken alltså har full förfoganderätt kan han kräva att huset säljs och att makans mamma får ut sina 40 % och maken sina 60 % av köpeskillingen (6 § lag om samäganderätt).

Om ni inte vill att maken ska kunna göra detta ska ni inte testamentera huset till maken. Det kommer gå till honom ändå, med fri förfoganderätt, och sedan till Sven när maken dör (3 kap. 2 § ÄB).

Hoppas det reder ut saker och ting, tveka inte att kommentera här nedan om jag missat eller missförstått något.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare