FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/05/2024

Turordning på paragrafer i lagen om personnamn

Hej, Ett nybildat efternamn får inte godkännas om det används som förnamn i Sverige (14 § 1 PNL). Samtidigt kan en person byta till ett efternamn som har anknytning till en förälder (9 § PNL). Om förälderns efternamn används av en person som förnamn i Sverige - vilken paragraf 'väger tyngst'? Efternamnet i fråga används inte som efternamn i Sverige, då föräldern är utländsk.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller personnamn. Detta regleras, som du redan vet, i lagen (2016:1013) om personnamn (PNL).

Lagens utformning:

När det gäller byte av efternamn ska man enligt 13 § PNL först titta på 4 – 12 §§ PNL. Om ett efternamn inte kan förvärvas enligt några av dessa paragraferna tittar man då på 14 – 19 §§ PNL.

Eftersom förvärv av efternamn med anknytning till föräldrar regleras i 9 § PNL tillämpas den före 14 § PNL.

Sammanfattning:

Ingen paragraf “väger tyngre än den andra”, men 14 § PNL är bara tillämplig när efternamn inte ska förvärvas genom giftermål, adoption eller anknytning till förälder / föräldrahem. I din situation ska du troligen utgå ifrån 9 § PNL.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen! Vill du få svar snabbare kan du ställa en expressfråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare