Trafikskadeersättning för personskada i följd av trafik med motordrivet fordon

Hej!

Jag åkte elsparkcykel mot rött vid ett övergångsställe och blev då påkörd av en bil. Hennes framruta trasig då jag hamnade där. Min fot bruten på tre ställen. Kan jag ändå få ersättning för sveda och värk/kvarstående ärr på försäkring? Hennes eller min?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Trafikskadelagen
Eftersom trafikförsäkring ska finnas för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret, utgår jag från att bilen ifråga är trafikförsäkrad (2 § trafikskadelagen). Trafikskadelagen reglerar din rätt till ersättning för skada i följd av trafik med motordrivet fordon (1 § TSL).

Ersättning för personskada
För den personskada du lidit i form av att din fot blev bruten på tre ställen, har du rätt till ersättning från bilens trafikförsäkring (11 § första stycket TSL). I fråga om vad trafikskadeersättningen ska innehålla tillämpas vissa bestämmelser i skadeståndslagen (9 § TSL).

Ersättningens omfattning
Din ersättning ska omfatta sjukvårdskostnad och andra kostnader som du lidit till följd av skadan, eventuell inkomstförlust och även framtida inkomstförlust till följd av tänkbara funktionshinder. Vidare ska ersättningen täcka fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (till exempel stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan (5 kap. 1 § skadeståndslagen). Sådana särskilda olägenheter kan exempelvis vara att inte kunna utföra fritidssysselsättning om det utgör en betydande förlust av din livskvalitet.

Slutsats
Du har rätt till ersättning från fordonets trafikförsäkring för den skada som tillfogats dig. Ersättningen ska omfatta ovanstående om du kan lägga fram bevis på kostnader, inkomstförlust också vidare. Hör av dig till försäkringsbolaget och beskriv händelseförloppet, besvara deras frågor, se till att ha läkarintyg eller andra bevis redo och sedan vägleder de dig närmare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Jonna AnderbergRådgivare