FrågaEKONOMIÖvrigt28/07/2017

Träffat partner på datingsida - föra över pengar för flytt eller inte

Jag har träffat en man på en datingsida! Han vill att jag ska flytta ner till UK till honom. Men jag visste inte vad dom gäller för mig och då skulle han kontakta en advokat. Fick ett mail i dag från en advokat och det stig att jag måste betala 530 pund och min kärlek där skulle få betala 2700 pund. Stämmer detta eller håller jag på att bli lurad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt vill jag säga att med den information du har angivit här så kan jag inte ge ett entydigt svar på din fråga. Möjligheten finns såklart att den man du har träffat är ärlig och att han faktiskt har kontaktat en advokat som gör en utredning av som gäller för dig om du ska flytta till UK. Du bör då först och främst begära ut den utredning som advokaten har gjort och vad denne kommit fram till. Det kan vara så att avgiften på 530 pund utgörs av exempelvis visumavgift och/eller ambassadavgift. Du bör i vart fall be advokaten skicka över en specifikation på vad avgifterna utgörs av.

Ett annat alternativ är att den mannen du har kontakt med försöker lura dig på 530 pund. Isåfall ska du såklart inte betala advokaten. Det är svårt att säga huruvida detta är någon typ av lurendrejeri eller inte. Mitt råd till dig är att du inte betalar advokaten utan att försäkra dig om att den man du har träffat är seriös och att du får en specifikation över de utgifter du förväntas betala.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare