Tolkning, jämkning och klander av testamente

Hur skall jag förstå följande testamente: All min kvarlåtenskap, av vad slag det vara må,skall med full äganderätt tillfalla x (bröstarvinge) . Vad x sålunda ärver av mig skall utgöra x enskilda egendom i äktenskap, vari maka ej skall äga någon giftorätt. Detta är min yttersta vilja och testamente. Skall man här tyda till förmån för skrivarens uppenbara önskan eller bortse ifrån den på grund av dennes ev. okunskap i juridisk formulering?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Såsom jag förstår testamentet har testator valt att testamentera bort all sin förmögenhet till en bröstarvinge. Om denne bröstarvinge gifter sig kommer den ärvda egendomen inte delas mellan bröstarvingen och makan vid en eventuell skilsmässa och bodelning. Enligt ärvdabalken kapitel 11 § 1 ska testamentet givas den tolkning som antas överensstämma med testators vilja. Det innebär att testators vilja väger tyngst vid oklara testamenten, och vad testator velat i detta testamente verkar klart.

Vill man uppnå en förändring av testamentet finns det två alternativ. Det första är möjligheten för eventuella övriga bröstarvingar att påkalla jämkning av testamentet enligt kapitel 7 § 3. Samtliga bröstarvingar har alltid rätt till sina laglotter. Säg att det är tre bröstarvingar, varav en är x som ärver enligt testamentet. Testators förmögenhet vid sin död är 900k. Vardera bröstarvinges arvslott är då 900/3=300k, och vardera bröstarvinges laglott är därmed 300/2=150k. Vid en jämkning har då de två bröstarvingar som inte ärver enligt testamentet rätt till 150k var, medan den tredje bröstarvingen ärver resterande 600k.

Vill man få testamentet ogiltigförklarat kan man väcka en klandertalan enligt kapitel 14 § 5 inom sex månader efter det att man tagit del av testamentet. Hur förfarandet går till beskrivs i 4 §.

Ärvabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K13

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare