Tolkning av testamente

Hej! Hur skall jag tolka denna skrivelse i ett testamente.

" Efter bådas vår död skall den kvarlåtenskap som då finnes delas mellan vardera makens bröstarvingar. Om den först avlidna makens bröstarvingar tidigare utnyttjat sin rätt att utkräva laglotter, skall vid delning av boet efter den sista avlidna hänsyn tagas härtill så att de utbekomna andelarna räknas av från respektive lotter".

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebörden i skrivelsen innebär är att den arvinge som tidigare utfått laglott, ska få den delen avräknad på sin del av den efter dödsfallet fastställda arvsandelen. Det finns dock inte möjlighet att tidigare ha utfått laglott. I det fall en make/maka avlider, kan laglott utfås först då. Om A och B är gifta och A därefter avlider, så kan dennes arvingar inte tidigare har utfått laglott, eftersom det kräver att A i så fall ska ha avlidit två gånger. Skrivelsen i testamentet är sålunda något intetsägande.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare