Tog kompisens ID, är det stöld?

Situation: Min vän hade sin väns id i väskan efter att de hade vart ute, hon var 17 och hade försökt ta in sig på en klubb utan id. När hon kom in hade vakten pressat och tvingat att få se id därpå hon berusad letar efter något att visa och visar upp hennes väns i panik, detta är missbruk av urkund förstår jag men är det även stöld?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Stöld är enligt brottsbalken (BrB) 8 kap. 1 § någon som utan tillåtelse tar någon annans tillhörigheter och avser att behålla det, om det innebär skada för den som förlorat det stulna. Ett ID-kort anses inte ha ett förmögenhetsvärde och det fyller därför inte lagens krav på ekonomisk skada för personen som blivit av med det.

Det kan däremot handla om ett egenmäktigt förfarande enligt BrB 8 kap. 8 § i det fallet krävs inte att man orsakat skada för den som blivit av med saken utan att man skapat en olägenhet genom att olovligen ta det som tillhörde den andra som hade behövt sin sak.

Viktigt att komma ihåg är även att detta ska bevisas och att personen som tagit ID-kortet gjort detta olovligen och menat att göra just det.

Hoppas du fått svar på din fråga!

AnnaSara JariusRådgivare