FrågaSKATTERÄTTÖvrigt18/08/2015

Tjänstepension och efterlevandeskydd

Hej. Tackar jätte mycket till Soroosh Parsa som gav mig svar på min fråga gällande pension/kvarlevande mm.

Det jag har fått reda på sedan dess är att min styvfar hade en tjänstepension och allmän pension. Och att han också bad min mamma någon tid innan han gick i pension atr skriva sin namnteckning på och sa atr de gällde pensionen ifall han går bort.

Vad kam det ha varit?

Lawline svarar

Hej. Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din styvfar anses inte som ägare till de pengar som finns i hans allmänna pension förrän de har betalats ut i form av pension. Den allmänna pensionen går alltså inte att föra över till en efterlevande, utan de pengarna fördelas i form av arvsvinster till andra pensionssparare i systemet.

Vad gäller tjänstepensionen, får jag anta att han har tecknat ett efterlevandeskydd för din mor. Det går alldeles utmärkt för henne att ta del av de pengarna i så fall.

Det ni behöver göra är att ta kontakt med den "valcentral" som han tillhörde. Jag nämner några sådana så kanske ni hittar det på något papper. För privatanställda tjänstemän finns exempelvis Collectum, för privatanställda arbetare finns Fora, för statligt anställda SPV och för anställda i kommun, landsting, region osv. finns Pensionsvalet och Valcentralen.

Kan ni inte hitta den rätta valcentralen, får jag hänvisa er till hans tidigare arbetsgivare som kan ha information om hans tjänstepension.

Hör av dig om något är oklart.

Vänligen

Soroosh ParsaRådgivare