FrågaAVTALSRÄTTAvtal26/12/2019

Tjänst utan uppdrag?

Du är arborist och fått en privatkund.

Kunden vill ha två träd fällda bakom sitt garage. Kunden och du kommer överens om ett fast pris för fällningen av de två träden. Vid arbetets utförande uppstår en överhängande risk att det tredje trädet, som nu står närmast garaget kommer att falla över garaget. Du försöker nå kunden men efter ett par samtal utan svar, bedömer du att trädet omedelbart skall tas bort för att rädda garaget.Kunden är tacksam för din rådighet, men finner det inte ok att du lagt på kostnaden för det tredje trädet på fakturan. Ni hade fast pris!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det du beskriver är en situation som heter "Negotiorum Gestio" även kallat tjänst utan uppdrag.

Den innebär att i vissa fall kan en person utföra en tjänst utan att det varit avtalat och även ta betalt för detta, som i ditt fall. För att "huvudmannen/dominus" ska vara skyldig att betala "gestorn" finns det dock några krav.

Huvudmannen ska ha varit förhindrad att handla. Att hans åsikt inte har kunnats efterfrågasSamt att gestorns handlande har skyddat huvudmannen från särskilda förluster eller kostnader

Sammanfattningsvis betyder det att om det fanns en överhängande risk för skada på huvudmannens egendom, och att denne inte svarade så skulle det finnas grund för negotiorum gestio. Observera dock att det då typ krävs att trädet kommer falla inom en väldigt kort tidsperiod, innan du har hunnit få kontakt med huvudmannen.

Detta rättsläge är inte glasklart och jag kan inte utifrån uppgifterna bedöma detta, det är upp till en domstol om du skulle vilja ta upp det i rätten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare