FrågaKÖPRÄTTÖvrigt29/09/2017

Tips för gymnasiearbete med juridikfokus

Hejsan! Jag och min vän ska skriva ett gymnasiearbete som måste vara kopplat till juridik. Och vi har inga idéer. Finns det några brister eller intressanta fall/lagar inom juridiken som är värda att tas upp?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänt er till Lawline med er fråga!

Det finns väldigt många intressanta områden inom juridiken och olika sätt att skriva om dem. Jag läste själv ett program med juridik-inriktning på gymnasiet och vet att det kan vara lätt att ta sig vatten över huvudet, men det betyder inte att det inte går att skriva om!

Jag skulle rekommendera att ni skriver om ett område/områden som ni har någorlunda koll på. Antar att köprätt/avtalsrätt är i fokus? I så fall skulle jag t.ex. rekommendera fall NJA 1985 s. 178 som är ett fall som är någorlunda lätt att sätta sig in i och är intressant ur juridiskt synpunkt då det visar på en viss gränsdragning man gjort. Det finns absolut brister i viss lagstiftning som inte är lika välutvecklad som andra områden, eller områden som Arbetsmiljörätt som knappt har någon praxis/viktiga fall jämfört med t.ex. köprätten som är ett större intresseområde. Ni skulle kanske eventuellt kunna skriva om hur det allmänna intresset för olika juridiska ämnen påverkar lagstiftningen och allmänheten?

Eller kanske undersöka hur väl allmänheten känner till sina grundläggande rättigheter?

Annars kanske varför viss lagstiftning är tvingande och annan går att avtala bort? I sista fall skulle jag rekommendera att leta upp förslag på ämnen på olika forum om ni ändå inte lyckas bestämma er.

Hur som helst önskar jag er lycka till och jag hoppas att jag lyckats besvara er fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare