Tillstånd till andrahandsuthyrning från hyresnämnden vid provboende hos partner

Hej

Jag och min 20-åriga dotter bor i en hyresrätt sedan 4 år tillbaka.

Vi vill provbo ett samboförhållande med min pojkvän.

Hyresvärden säger nej till andrahandsuthyrning (Bo Trygg).

Vi vill inte släppa hyresrätten innan vi ser att det fungerar.

Om man går till hyresnämnden ska man då ha skickat in en ansökan till hyresvärden där man har fått ett nekande beslut?

Är detta ett skäl nog för att få rätt hos Hyresnämnden?

Tack på förhand!

Jag godkänner att frågan får publiceras, dock utan några namn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att med laglig rätt kunna hyra ut sin lägenhet i andra hand så behövs hyresvärdens tillåtelse, eller ett godkännande från hyresnämnden (12 kap. 39-40 § jordabalken). Av 40 § så framgår att hyresnämnden ska lämna tillstånd till andrahandsuthyrningen bl.a. om hyresgästen på grund av särskilda familjeförhållanden har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke.

Vad just de beaktansvärda skälen kan bestå i kan variera, men det förhållandet att man vill provbo med en partner en tid utan att säga upp hyreskontraktet är något som brukar innebära beaktansvärda skäl. Vidare krävs att hyresvärden inte får ha befogad anledning att vägra samtycke, under normala omständigheter så bör det inte finnas någon anledning att vägra, men om andrahandshyresgästen kan antas vara misskötsam så kan det utgöra befogad anledning att vägra.

Ni kan därmed, beroende på hur omständigheterna ser ut just i ert fall, ha goda chanser att få tillstånd av hyresnämnden, då provbo med partner normalt är något som godkänns som beaktansvärda skäl.

Ansökan till hyresnämnden görs med fördel med hjälp av deras förtryckta blankett som du hittar på deras hemsida (här), där står det även mer om exakt vad ansökan ska innehålla vilket även framgår av blanketten. Om ni fått en skriftlig handling där det framgår att och varför andrahandsuthyrning nekas så bör den bifogas ansökan.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare