Tillstånd för Start-ups inom E-cigaretter

Hej!

Jag och en kamrat har länge haft en dröm om att öppna en webbshop för ecigaretter. Ett nyttigare, billigare och fräschare alternativ till rökning, vi har kommit riktigt långt i planeringen och vi har gjort vårat bästa för att hitta lagar angående försäljning men får olika svar överallt.

Så nu hoppas jag att lawline kan hjälpa oss att uppfylla våran dröm genom att bekräfta att det inte behövs några tillstånd, eller om det nu tyvärr behövs tillstånd, vilka och vart man hittar dem.

Ber verkligen till gud och alla övermäktiga krafter att det inte finns någon lag som vi har missat som sänker hela våran idé och det många många timmarna vi har lagt redan.

Hoppas du förstod min text, jag är absolut värdelös på att formulera mig i text, men som tur är så har jag min partner som är duktigt på sådant.

Lawline svarar

Hej och tack så mycket för din intressanta fråga.

Kammarrätten i Stockholm kom nyligen med en dom som innebär att E-cigaretter klassas som ett läkemedel i Sverige. Fallet stod mellan Läkemedelsverket och ett E-cigarrettföretag och Läkemedelsverket vann. Numera behöver man alltså ett tillstånd från Läkemedelsverket för att sälja e-cigaretter, detta enligt Läkemedelslagen 5§ (https://lagen.nu/1992:859#P2c)

Jag rekommenderar att du tar kontakt med Läkemedelsverket och ansöker om tillstånd. Om E-cigarrettföretaget i rättsfallet hade haft ett tillstånd så skulle de aldrig hamnat i domstol.

Tobakslagen skulle kunna bli aktuell (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930581.htm). Tobakslagen medför begränsningar i hur ni får marknadsföra era produkter, till vem ni får sälja etc. Dock tror jag ej att et är relevant utan man bör istället hantera det som ett läkemedel.

Jag önskar dig all lycka till med din dröm. Ifall du vill veta mer så rekommenderar jag vår telefonrådgivning.

Telefon: 08-533 300 04
Telefontid: Mån-ons kl. 10.00−16.00

MVH

Philip IdeströmRådgivare