Tillstånd att anordna festival

Hej

Vi tänkte fixa en festival i sommar och undrar om man behöver söka tillstånd för att ha denna på allmän plats

vi tänker endast ha inbjudna gäster men inget inhägnat område. Vi kommer sätta upp party tält på den tilltänkta gräsplätt som tillhör kommunen. Sedan undrar jag om det går att ha alkoholförsäljning på denna plats.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den här sortens frågor regleras i ordningslagen.

Enligt 2 kap 4 § ordningslagen krävs det för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar tillstånd för att anordnas på offentliga platser.

Även om det inte är en offentlig plats så krävs tillstånd att anordna offentlig tillställning om det är fråga om offentliga danstillställningar, tivolinöjen, marknader eller liknande nöjestillställningar eller tävlingar eller uppvisningar i motorsport eller flygning enligt 2 kap 4 § andra stycket ordningslagen.

Vad är då en offentlig tillställning?

Det kan vi läsa om i 2 kap 3 § ordningslagen. Er festival kommer att omfattas av 2 kap 3 § första stycket ordningslagen under pt 2, danstillställningar eller pt 3, tivolinöjen och festtåg. För att en tillställning ska anses som offentlig krävs som huvudregel att den anordnas för allmänheten eller att allmänheten har tillträde till den. I 2 kap tredje stycket står det däremot att en tillställning anses som en sådan som allmänheten har tillträde till om tillställningen med hänsyn till omfattningen av den krets som äger tillträde, de villkor som gäller för tillträder, eller liknande omständigheter är att jämställa med en sådan tillställning.

Jag har inte allt för mycket fakta att gå på i just ert fall men i och med att det kommer vara på kommunens plats och att ni kommer inte ha festivalen inhägnad finns det risk för att den bedöms som en tillställning för allmänheten. I sådant fall behöver ni tillstånd!

Ansökan om tillstånd och anmälan om en offentlig tillställning ska göras hos Polismyndigheten enligt 2 kap 6 § ordningslagen. I 2 kap 7 § ordningslagen kan ni läsa om vad en sådan ansökan ska innehålla!

Sälja alkohol:

För servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker krävs tillstånd av den kommun där serveringsstället är beläget enligt 8 kap 1 § alkohollagen.

Enligt 8 kap 14 § alkohollagen ska serveringstillståndet omfatta ett visst avgränsat utrymmer som disponeras av tillståndshavaren. Så är det inte i ert fall och därför tror jag inte att ni kommer att få serveringstillstånd att sälja alkohol!

Jag råder er däremot slutligen att ringa både polismyndigheten samt den kommun ni planerat festivalen i för att dubbelkolla vad de säger!

Hoppas att du fick svar på din fråga och ställ gärna följdfrågor om det är något mer du undrar över!

Gustaf ÅleskogRådgivare