Tillhör barnbarn första arvsklassen och vem har i uppgift att förvalta ett omyndigt barns arv?

Mitt barns morfar har gått bort och mitt barns mamma (morfaderns enda barn) finns ej längre i livet. Morfadern bodde själv alltså ingen fru/sambo. Mitt barn är inte myndig. Hur blir det med arvet efter morfadern? Blir jag som ensam vårdnadshavare god man för mitt barn? Eller har mitt barn rätt att komma åt dessa tillgångar innan barnet är myndigt? / smått förvirrad...

Lawline svarar

Fråga

Mitt barns morfar har gått bort och mitt barns mamma (morfaderns enda barn) finns ej längre i livet. Morfadern bodde själv alltså ingen fru/sambo. Mitt barn är inte myndig. Hur blir det med arvet efter morfadern? Blir jag som ensam vårdnadshavare god man för mitt barn? Eller har mitt barn rätt att komma åt dessa tillgångar innan barnet är myndigt? / smått förvirrad...

Svar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är ärvdabalken (ÄB) som reglerar frågor om arv i svensk rätt och föräldrabalken (FB) som reglerar frågor om barns egendomsförhållanden och föräldrars rätt att förvalta barns tillgångar med mera.

Vem får arvet?

Släktingar indelas i olika arvsklasser enligt den så kallade parentelprincipen. Släktingar i den första arvsklassen ärver först. Den första klassen är arvlåtarens avkomlingar, det vill säga barn och barnbarn. Släktingar i den andra arvsklassen får ärva bara om arvlåtaren inte har några avkomlingar alls. Att ditt barns morfars eget barn har avlidit betyder att det då är barnet till modern som träder i moderns ställe. Detta kallas istadarätten. Dessa ovannämnda principer regleras i 2:1 1 st. ÄB. Det betyder att sedan ditt barns morfar inte har några andra barn och sedan hans enda barn har avlidit, så går hans arv direkt till ditt barn, eller med andra ord hans barnbarn.

Har ett omyndigt barn rätt att komma åt arvet?

Om ett barn är omyndigt, så får barnet som huvudregel inte själv råda över sin egendom (9:1 FB). Observera att en underårig får råda över den egendom som han har fått genom eget arbete efter det att den underårige har fyllt 16 år (9:3 FB). Det betyder att ett barn inte får råda över det arv som det ärver till dess att barnet fyller 18 år. Istället gäller att det är barnets förmyndare som ska förvalta barnets tillgångar, inklusive arv, på det sätt som är mest gynnsamt för barnet (12:1 och 12:3 FB). Den som är barnets förälder är också barnets förmyndare, så länge föräldern också har vårdnaden om barnet (10:2 FB). Det ovan sagda betyder att du som barnets vårdnadshavare också är barnets förmyndare och ska förvalta ditt barns arv utefter vad som är bäst för barnet. Observera att förmyndaren, även du i egenskap av förälder och förmyndare, står under överförmyndarens tillsyn och är skyldig att lämna de uppgifter som överförmyndaren begär (12:9 FB). Regeln finns för att skydda att barn inte missgynnas av förmyndarens beslut, inklusive att arv eventuellt inte missbrukas.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Ditt barn ärver sin morfar, eftersom barnet är morfaderns enda avkomling. Eftersom barnet är omyndigt, så får barnet inte råda över sin egendom. Du som förälder, tillika förmyndare, har i uppgift att förvalta barnets arv efter det som är bäst för barnet. Ditt barn har därför inte rätt att komma åt sitt arv efter morfadern tills barnet fyller 18 år.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare