Tillgrepp av fortskaffningsmedel eller stöld

Hej!

Situation:

Bilstöld av högre värde, två bilar är stulna föt värde 100000 euro tillsammans. Är det fortfarande ett " vanligt tillgrepp av fortskaffningsmedel" med praxis 2-6 mån i straff fast dom är värda så mycket? Eller kan det bli tex grov stöld? Mannen som sitter häktad är inte hemma hörande i sverige. Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej,

Skillnaden mellan stöld enligt 8 kap. 1 § brottsbalken (BrB) och 8 kap. 7 § tillgrep av fortskaffningsmedel BrB ligger i tillägnelseuppsåtet. Om gärningsmannen avser endast att olovligen använda sig av bilen men har ingen avsikt att behålla den, utgör gärningen tillgrep av fortskaffningsmedel. Om personen däremot avser att behålla bilen uppfylls kravet för stöld enligt ovanstående lagrum.

Enligt 8 kap. 4 § andra stycket BrB kan vid bedömande om stölden är grov bl.a. värdet av stöldgodset tas i beaktning. Det värde som du anger i din fråga torde högst sannolikt utgöra ett "betydande belopp" i enlighet med ovanstående lagrum.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare