Tillgångar och skulder i dödsbo

Hej

Min pappa har avlidit. Hans önskan var att en nära släkting skulle sköta bouppteckningen. Jag som bröstarvinge övergav ansvaret till honom. Min pappa har under alla år pratat om att vi syskon kommer ärva en stor summa pengar efter honom då han under sin livstid har varit framgångsrik uppfinnare och hade långt tillbaka ett flertal patent. Pappa har även i sin tur fått ett arv från sina föräldrar längre tillbaka. två stycken fastigheter har min far sålt under de senaste åren med förtjänst. Pappa hade en pension på ca 350 000 om året. Min pappas utgifter efter pension har varit max 10 000 kr i månaden. Min pappa var en mycket sparsam person och levde väldigt snålt utan några extra utsvävningar. Jag har under åren tagit hand om pappa och hans dagliga diskussioner med mig var de pengar jag skulle få när han avled. Han har aldrig uppgett storleken men han har använt sig av fraser som "du behöver aldrig mer jobba"! Du ska akta dig för falska vänner etc etc. Pappa uppgav att han hade tre konton men släktingen har bara hittat två. Kan jag på något sett forska i om min pappa hade fonder eller aktier som inte har upptäckts. Jag vill inte misstänkliggöra honom men är helt ställd, då summan som kommer på tal inte är i närheten av de summor min pappa talat om. Min pappa hade största förtroende för min släkting,men jag har inte haft någon större kontakt med honom under åren då vår familjesituation inte varit den bästa, men jag har heller ingen anledning att misstänka honom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår att ni utsett en boutredningsman som ska sköta bouppteckningen efter din far. En bouppteckning ska göras inom tre månader från dödsfallet och därefter registreras hos Skatteverket. Uppgifter ska lämnas från dödsbodelägarna för att ta reda på vilka skulder och tillgångar som finns i dödsboet.

För att veta om din far eventuellt hade engagemang i ännu en bank rekommenderar jag dig att först och främst kolla om du hittar några handlingar som kan bevisa detta. Genom ex. en inkomstdeklaration kan du få reda på om det finns eventuella fonder, aktier eller andra besparingar. Brev från bank eller andra viktiga utdrag som visar vilka tillgångar han hade vid dödsdagen kan också vara vägledande för dig.

När ett dödsfallsintyg är beställt från Skatteverket som visar när din far avled och vilka efterlevande som finns får banken reda på detta via offentliga register. Tyvärr tar inte banken själv kontakt med dödsbodelägarna, utan du får vända dig till respektive bank med en engagemangförfrågan. Banken betalar ut eventuella tillgångar efter att arvskifte och bouppteckning är registrerad hos Skatteverket.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Du är välkommen att kontakta oss igen om du har fler frågor eller funderingar.

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare