TIllfälligt försörjningsstöd

https://lagen.nu/2001:453#K4Hej! Jag har en son på 7 år som är familjehems placerad sedan 4 år tillbaka som jag har sagt nu att han ska flytta hem till mej igen då mitt liv ser helt annorlunda ut nu än vad det gjorde för 4 år sedan. Sonens pappa har gått med på det då vi har gemensam vårdnad. Socialen ska då påbörja en hemflytts utredning på 4 veckor. Min fråga är då jag måste vara ledig från jobbet i 4 veckor. Kan man begära matpengar under tiden sonen är hos mej och min sambo då? :)

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Om du har rätt att få pengar av socialtjänsten beror på om socialtjänsten anser om du kan tillgodose dina och ditt barns behov eller inte enligt 4:1 Socialtjänstlag (2001:453).

Det går inte att svara på om du kan få pengar eller inte, eftersom handläggaren måste göra en beräkningen baserat på er ekonomi och riksnormen. Du kan läsa mer om riksnormen och beräkningen här.

Med vänliga hälsningar,

Emmy PetterssonRådgivare