Tillåtet att kringgå en digital spärr för att kopiera verket för privat bruk?

Hej

Min fråga rör Privat kopiering. (inte pirat) när jag har läst om det tycks man alltid få olika svar och har således inte vågat säkerhetskopiera mina filmer

Om jag hyr, lånar eller köper en film, (införskaffar den på lagligt vis) men saknar en fristående spelare till tv eller en mjukvaror spelare på datorn.

För att då kunna spela filmen behöver jag således rippa den och konvertera den till tex mp4 (ta bort kopieringsskyddet och kopiera den ) för att kunna tittat på filmen. är det lagligt?

andra frågan är en fortsättning av första, får jag lägga den mp4 filen på en privat server med en låst användarbas av nära vänner och släktingar så dom kan streama samma film? (dom laddar inte ner materialet till enheten utan man skulle i så fall använda en app för att se filmen på servern) skulle detta vara lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss!

Huvudregeln enligt upphovsrättslagen (1960:729) är att det är upphovsmannen som har exklusiv rätt att kopiera sina verk och göra den tillgänglig för allmänheten. När du köper/lånar en film får du i regel framställa exemplar av verket (kopiera dem) för privat bruk utan tillåtelse från upphovsmannen, se 12 § lagen. Med privat bruk menas att kopian enbart får användas i privatlivet och inom familje- och umgängeskretsen. Kopior får alltså inte framställas i syften som är direkt eller indirekt kommersiellt. Däremot får du inte av denna regel låta en utomstående kopiera verket åt dig för privat bruk.

Viktigt att ha i åtanke är dock att ditt köpeavtal eller hyresavtal kan innehålla överenskommelser som innebär att du inte får använda kopian du köpt eller hyrt för att göra flera exemplar av verket. En upphovsman kan inte ensidigt förbjuda kopiering enligt 12 §, men här handlar det istället om ett avtal där du gått med på vissa särskilda villkor som kan innebära att du inte får kopiera verket. Var därför noga på att gå igenom diverse allmänna överenskommelser som du kan ha gått med på.

Det är därefter en annan fråga om du får kringgå en digital eller analog spärr (dess DRM) för att kopiera den genom 12 §. 52 d § lagen sätter nämligen ett förbud på att utan samtycke från upphovsmannen eller rättsinnehavarna kringgå en sådan spärr som hindrar kopiering av verket. Undantaget till denna regel är ifall du lovligen har tillgång till ett exemplar av verket och behöver kringgå kopieringsskyddet för att kunna se på det. Det osäkert huruvida detta undantag gäller om du vill kringgå ett DRM för att sedan kopiera det för privat bruk, men det är sannolikt också tillåtet.

Angående din andra fråga bör det även vara tillåtet, så länge servern hålls privat och inte delas med personer utanför din närmaste vän- och familjekrets.

Sammanfattningsvis är min bedömning att alla de saker du nämnt är tillåtna, men var försiktig för överenskommelser som du kan ha godkänt på vägen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare