FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott24/07/2018

Tillåtet att bära polisskjorta med borttagna märken?

Hej! Jag har en kompis som hade köpt en skjorta som han hade hittat på en marknad, det ser ut som en helt vanlig skjorta, men om man tittar noga på den så ser man att det är en sån där skjorta som polisen använder, en mörkblå variant. En som dom använder nu idag, ingen gammal variant. Det stod även i nacken på skjortan att den just är tillhörande de ovannämnda. Han e lite orolig för just detta....han undrar om det kan hända något om polisen ser han med den skjortan på sig? Som sagt, ser ut som en vanlig skjorta och det finns inga dekaler eller märken på den. Helt vanlig mörkblå skjorta bara. Skulle det vara några konstigheter eller problem tro?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att obehörigen bära polisuniform är brottsligt. Av 17 kap. 15 § brottsbalken framgår det att den som obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som ger honom sken av att tillhöra en kår i det allmännas tjänst (exempelvis poliskåren) ska dömas för föregivande av allmän ställning. För att bärandet ska vara brottsligt krävs att det faktiskt ger sken av att bäraren tillhör kåren ifråga.

I din kompis fall handlar det om en polisskjorta med borttagna märken och tjänstetecken. Att bära en sådan är inte brottsligt om det inte ger sken av att din kompis är polis. Jag känner inte till några rättsfall där enstaka uniformspersedlar har burits så jag vet inte säkert hur ett sådant fall skulle bedömas i domstol, men med tanke på att alla märken är borttagna har jag svårt att tro att bärandet skulle vara brottsligt. Om din kompis exempelvis dessutom skulle anpassa resten av sin klädsel för att efterlikna en polisuniform, riskerar han dock att göra sig skyldig till brott. Givetvis får han inte heller påstå att han är polis eller på annat vis utge sig för att vara polis.

Kort sammanfattat bör alltså din kompis kunna bära skjortan med gott samvete så länge hans klädsel inte ger sken av att vara en polisuniform och så länge han inte på något vis utger sig för att vara polis.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp.

Med vänlig hälsning,

Jonatan SundqvistRådgivare