Tillåten parallellimport?

Hej, Jag har lite funderingar kring parallellimport. Låt oss ta ett rent hypotetiskt exempel: Om jag får rättigheter av Adidas att sälja deras tröjor från min e-handelssida och köper in 50 stycken för 300 kr styck som jag sedan säljer för 500 kr styck. Jag importerar samtidigt 500 stycken likadana Adidas-tröjor från en av deras återförsäljare i Indien till ett pris av 100 kr styck (återförsäljaren i Indien har rätt att sälja Niketröjorna och tröjorna är äkta). Är detta olagligt? Bryter jag mot 1 kap. 10 § VML eller någon annan lag? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom det är Adidas som innehar ensamrätt till varumärket i fråga innebär det att ingen annan än de får sälja Adidaströjor i sin näringsverksamhet om man inte har tillstånd från dem (varumärkeslagen 1 kap. 10 §, se https://lagen.nu/2010:1877#K1P10S1).

Ett undantag till detta är det som kallas parallellimport. Då utnyttjar man den så kallade varumärkesrättsliga konsumtionen. Med det menas att den som lagligen köpt varumärkesskyddade varor i ett annat EU-/ EES-land, får sälja dessa plagg vidare (se 1 kap. 12 § i varumärkeslagen https://lagen.nu/2010:1877#K1P12S1). Men om man köpt tröjor i Indien (vare sig det är äkta märkeströjor eller inte) gäller inte detta undantag; konsumtionen är regional, inte global. Då kan man alltså inte göra någon parallellimport av de varumärkesskyddade tröjorna utan att bryta mot varumärkeslagen 1 kap. 10 §.

Sammanfattningsvis: nej, det är inte tillåtet att sälja Adidaströjor inköpta i Indien om man inte har tillstånd från Adidas att göra detta.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare