FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/08/2017

Tillåtande av olovlig körning?

Kan jag som bilägare bli straffad om en körkortslös kör mitt fordon utan min vetskap?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Brott som begåtts i trafiken regleras i Lag om straff för vissa trafikbrott (TBL), den hittar du här.

Det brott som skulle kunna bli aktuellt när man låter en person utan körkort att köra sitt fordon är tillåtande av olovlig körning och straffet för det är böter, 3 §, tredje stycket TBL. En förutsättning för att kunna dömas för tillåtande av olovlig körning är emellertid att man agerat uppsåtligen eller oaktsamt, dvs antingen att man vetat om eller borde vetat om att personen utan körkort kört bilen samt att denne gjort detta utan körkort.

Har den körkortslösa personen kört ditt fordon utan din vetskap saknar du således uppsåt. Jag har inte förutsättningarna för att kunna bedöma om du på något sätt agerat oaktsamt men finns det heller inga sådana omständigheter kan du inte dömas för tillåtande av olovlig körning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Annie KarlssonRådgivare