Tillämplig lag vid internationella äktenskap

Hej!

Om jag gifter mig i Filippinerna med filippinsk kvinna enligt filippinsk lag och vi senare väljer att bosätta oss i Sverige. Därefter registrerar äktenskapet i Sverige och vi senare väljer att skilja oss. Enligt vilken lag (svensk/filippinsk) kommer då skilsmässan att hanteras?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vid internationella äktenskap gäller lagen om vissa internationella frågor rörande makars och sambors förmögenhetsförhållanden, som du hittar här.

Ni kan själva bestämma enligt vilket lands lag en eventuell framtida skilsmässa ska hanteras genom att skriva ett avtal. Detta kan upprättas separat eller ingå som en del av ett äktenskapsförord. Om ni inte gör detta kommer lagvalet bero på hur länge ni varit bosatta i Sverige efter giftermålet. Om ni båda två varit bosatta i Sverige minst två år blir svensk lag tillämplig.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett avtal eller äktenskapsförord så är du välkommen att höra av dig till oss på telefon 08-533 300 04 eller mail info@lawline.se.

Pernilla FrimanRådgivare