Tillämpas förvaltningslagen på kommunala bolag?

Hej! Är en tjänsteman från helägt kommunalt bolag tvungen att återkomma på svar gällande en fråga? Jag har läst detta om att man "skyndsamt" skall återkoppla (avsett vad svaret blir. Isf vilken lag stödjer sig detta på?)

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar om ett helägt kommunalt bolag måste följa 6 § förvaltningslagen, som stadgar myndigheter serviceskyldighet. Ett kommunalt bolag är i regel ett aktiebolag och betraktas då inte vara en myndighet. Eftersom att förvaltningslagen enbart tillämpas på myndigheter innebär detta att det kommunala bolaget inte har någon serviceskyldighet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varm välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare