Tilläggskostnader från snickare - möjlighet att bestrida?

Fick en offert via mail gällande arbete om att sätta upp golvlister och dörrfoder på fem innerdörrar på båda sidorna. I offerten står slutsumman 4000 sek exkl moms. Limm, spik eventuellt fog tillkommer (då snickaren skriver att han kunde se att väggarna inte var raka). Lister och foder köpte vi själv. Ingen tidsram benämns i offerten.

Har nu fått en faktura på 11638 sek. I fakturan står det att det behövdes extra arbete och material eftersom väggar inte var raka. Det material de köpt för att delvis täppa till glipor vid dörrfoder var akrylfog. Akrylfogen kostar ca 50 sek. De har köpt till isolering, en rundlist och ett speciellt foder till en sida av en dörr. Det har vi godkänt. Summan för extra material enligt faktura utan kvitto blev 1110 sek. Det är inte problemet. Problemet är att de tagit ut en avgift på 4200 sek för extra arbete pga "svårigheter", som de skriver. Svårigheterna, dvs de icke raka väggarna visste de om och skriver i sin offert från början.

Jag har kontaktat dem via telefon och de verkar inte ge sig, men skulle återkomma.

Kan vi bestrida fakturan?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till oss på Lawline!

Ni kan absolut ha möjlighet att bestrida fakturan.

Vad säger lagen?

Jag antar att det gäller ett hus eller liknande fast egendom. Arbete på fast egendom utfört av en näringsidkare (snickare) åt en konsument (er), regleras i konsumenttjänstlagen (1 § första stycket, andra punkten).

Snickaren har en skyldighet att fråga er innan han gör tilläggsarbete (8 §). Om det anses att detta tilläggsarbete var avtalat eller underförstådd, så gäller ändå upplysningsplikten om det tillagda arbetet innebär en väsentlig prisökning (6 § andra stycket). Detta gäller en prisökning på minst 15 % (36 § andra stycket).

Om snickaren har försummat sin upplysningsplikt så har han inte rätt till det pristillägg som stadgas i 38 § och därmed är ni bara skyldiga att betala den ursprungligt överenskomna summan. Det kan anses skäligt med ett tillägg på 15 %.

Ert fall

Det verkar mycket troligt att snickaren försummat sin upplysningsplikt eftersom ingenting från den information jag fått av er tyder på att ni blivit kontaktade. Snickaren kommer kanske hävda att han meddelade er på förhand att väggarna var skeva och att ni därför hade att förvänta er en förhöjd kostnad. Ni kan då hävda att ni inte är sakkunniga och därmed inte kunde tolka in någon extra kostnad, utan snarare fick uppfattningen om att det endast rörde lim och fog.

Hur kan ni gå tillväga?

Om ni anser att snickaren försummat sin undersökningsplikt, vilket mycket tyder på, så bör ni i första hand skriva till honom och förklara att ni inte tänker betala hela summan enligt resonemanget ovan. Det kan vara en god idé att betala grundbeloppet (4000 + 1110 kr) för att ha det ur vägen om detta drar ut på tiden, eftersom ni ändå lär behöva betala detta.

Går han till domstol med det och ni fortfarande anser er ha rätt, så kan det vara en god idé att ta vidare hjälp av vår juristbyrå. Mer info om detta finner ni här. Om han förlorar, betalar han dessa kostnader. I annat fall kan de betalas av er försäkring om den har rättsskydd.

Hoppas det besvarar er fråga. Tveka inte att höra av er igen nästa gång juridiken krånglar! Genom vår expresstjänst garanterar vi extra snabbt svar. Alternativet finns på samma ställe som ni ställde den här frågan.

Vänliga hälsingar,

Samuel KarlssonRådgivare