FrågaEKONOMIÖvrigt06/06/2019

Till vilket pris köper inkassoföretagen skulder?

Till vilket pris i % köper inkassoföretagen skulder från privatpersoner?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns tyvärr inget juridiskt svar på din fråga. I slutändan är det upp till avtalet mellan inkassobolaget och den som vill sälja en skuld. Inkassobolaget gör i regel en bedömning av möjligheterna att få betalt för skulden, varför det varierar hur mycket de är beredda att betala för den. För en skuld det finns större möjligheter att få betalt för kommer det således att betalas bättre, än för en skuld där den skuldskyldige är djupt skuldsatt och har låg betalningsförmåga.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare