FrågaPROCESSRÄTTDomstol12/04/2022

Till vilken domstol ska jag skicka min stämningsansökan?

Jag har köpt en bil som på vägen hem från försäljningen havererade. Säljaren är ett företag och jag privatperson. Jag har prövat ärendet i Allmänna Reklamationsnämnden och "vunnit". ARNs beslut rekommenderar säljaren att häva köpet och återbetala köpesumman. Säljaren vägrar och jag vill stämma företaget. Frågan är vilken domstol jag skall ansöka hos? Köpeskillingen är 29000 kr. Men eftersom bilen skall återlämnas vet jag inte hur det räknas och om det kan räknas som ett enkelt mål. Kan jag ansöka i min egen hemvist? Eller måste det vara svarandens hemvist/säte.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar till vilket domstol du ska skicka din stämningsansökan. Regler om detta hittas i Rättegångsbalken (RB).

Laga forum i tvistemål

Huvudregeln i tvistemål, vilket detta är att anse som, är precis som du själv är inne på att stämningsansökan ska skickas till den ort där svaranden har sin hemvist, 10 kap. 1 § RB. Gällande företag är det då den ort där företaget har sitt säte.

Undantag då talan väcks mot näringsidkare av konsument

I fall då det är en konsument som vill väcka talan mot en näringsidkare rörande en vara, tjänst eller annan nyttighet så finns det en undantagsregel i 10 kap. 8 a § RB. Denna paragraf säger att talan mot näringsidkaren får väckas vid den tingsrätt där konsumenten har sin hemvist. Av paragrafen framgår det dock att detta endast gäller om målet i tingsrätten kan antas bli prövat av en lagfaren domare, vilket hänvisar vidare till 1 kap. 3 d § RB.

Vanligtvis prövas tvistemål av tre lagfarna domare, 1 kap. 3 a § första stycket RB. Anledningen till att ett mål prövas av endast en lagfaren domare är om värdet av vad som yrkas uppenbart inte överstiger hälften av prisbasbeloppet, enligt 1 kap. 3 d § första stycket RB, som även hänvisar till 2 kap. 6-7 §§ Socialförsäkringsbalken.

Det som kan sägas om prisbasbeloppet, vilket även framgår av paragraferna i socialförsäkringsbalken, är att detta varierar från år till år. I år (2022) är prisbasbeloppet 48 300 kr. Målet skulle således behandlas av endast en lagfaren domare om beloppet var mindre än 24 150 kr. Om du tänker yrka att återfå hela köpesumman, 29 000 kr, kommer ditt mål alltså inte betraktas som ett "småmål" som det tidigare kallades. Därmed måste du dessvärre väcka talan vid den tingsrätt där näringsidkaren har sitt säte.

Sammanfattning

Med tanke på att ditt mål inte utgör ett "enkelt mål" eller "småmål", kan du tyvärr inte väcka talan vid ditt hemvistforum. Du måste istället väcka talan vid den tingsrätt där näringsidkaren har sin hemvist (säte) i enlighet med huvudregeln i tvistemål i 10 kap. 1 § RB.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Julia WahlgrenRådgivare