Tidsgräns bouppteckning

Hej!

Min systerdotter är adopterad av min systers man. Hennes biologiska far dog för 2 år sedan, han hade i testamente uppgivit att hon skulle ärva honom lika som hans syskon. Han hade ingen fru eller andra barn.

Min systerdotter bor sedan ca. 50 år i Canada. Hon har fått en kopia på testamentet men har sedan inte hört någonting. Fadern dog för 2 år sedan hans hus såldes för 1 år sedan, hur länge får man hålla på med en bouppteckning?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Reglerna som styr bouppteckning och arvskifte hittar du i ärvdabalken (ÄB). En bouppteckningsförrättning skall hållas inom tre månader från den dagen då den avlidne dog enigt ÄB 20:1. Efter detta skall den skickas in till Skatteverket för registrering inom en månad, ÄB 20:8. Skatteverket kan ge anstånd med tiden för att hålla en bouppteckningsförrättning. Det finns ingen övre gräns för hur många anstånd som får ges, vilket innebär att det inte går att säga exakt hur länge det kan dröja. Huvudregeln är dock att man har fyra månader på sig från dödsdagen med att komma in med en bouppteckning till Skatteverket.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare