Tidpunkt för fastställande av egendomsförhållande vid skilsmässa

Min väninna och hennes make har lämnat in papper för skilsmässa och fått ett datum när den går igenom. Då de har minderåriga barn, ligger datumet ca 4 mån framåt i tiden. Väninnans far är nu mycket sjuk och väntas avlida snart. Hon är ensam arvinge och frågan är nu om hon behåller hela arvet om han dör innan skilsmässan är helt klar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Bodelningen vid en skilsmässa görs utifrån egendomsförhållandena den dagen då det ansöks om skilsmässa. Din väninna kommer alltså att få behålla hela arvet själv då talan om skilsmässa redan är väckt, även om den inte är helt genomförd vid hennes fars dödstillfälle. Hoppas svaret varit till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare