FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/08/2019

Tidigare ostraffad och erkänner brott, vad blir påföljd för narkotikabrott?

Blev gripen igår med 2 g kokain, erkände på plats i polisförhöret. Första gången tagen, inga andra domar eller skulder. Vad kan man förvänta sig för straff?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Narkotikabrott återfinns i Narkotikastrafflagen, NSL, 1 §. Det är i bestämmelsen angivet att det högsta straff som utdöms är två år och det lägsta är böter. Handlar det om ett mindre allvarligt brott, ett ringa brott enligt 2 § NSL, är det högsta straffet fängelse i sex månader och det lägsta är böter.

Vilken påföljd som utdöms beror på omständigheterna i det enskilda fallet, men den lägsta påföljden för narkotikabrott är böter. Hur mycket böter som döms ut bestäms utefter personens ekonomiska förhållanden.

I brottsbalkens 29 kapitel stadgas de förmildrande omständigheter som domstolen kan komma att ta i beaktning vid påföljdsbestämning. 5 § stadgar att om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet ska detta påverka påföljden i en förmildrande riktning, vilket blir aktuellt när du erkänt brottet. Att du inte har någon tidigare brottslighet är också något som förmildrar i bedömningen.

Domstolen prövar alltid omständigheterna i det enskilda fallet vid påföljdsval, varför jag inte kan ge dig ett exakt svar på din fråga. Jag kan dock säga att du inte behöver oroa dig över ett fängelsestraff. En trolig påföljd är enligt mig böter med villkorlig dom.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare